Cutia automata foloseste treptele de viteza pentru a folosi mai cu eficienta cuplul motor,si pentru a permite motorului sa functioneze la turatii optime. Diferenta cheie intre cutia manuala si cutia automata este ca la cutia manuala se folosesc angrenaje (mecanism cu roti dintate) diferite pentru a schimba vitezele,iar la cutia automata vitezele nu se mai schimba cu ajutorul diferitelor angrenaje,la fiecare treapta de viteza sunt folosite aceleasi angrenaje. Fara transmisie,masiniile ar fi limitate la o singura viteza.Daca ai dori o viteza maxima de 100 km/h treapta de viteza ar trebui sa fie similara cu viteza a treia din masiniile cu transmisie manuala.

Q
De ce apar uzuri premature si ce putem face ca sa le evitam?
A Uzurile premature ale cutiei automate apar in primul rand din cauza neschimbarii uleiului din cutia automata la timp. Chiar daca se specifica ca transmisia automata nu necesita schimb de ulei acesta trebuie facut nu mai tarziu de 60.000 km.
Q
Ce este un bloc hidraulic si de ce au aparut aceste uzuri premature?
ABlocul hidraulic,este componenta ce guverneaza intreaga functionare a cutiei de viteze automata. Aici sunt monitorizate si comandate schimbarile de treapta, aici se controleaza presiunea pe ambreiaje ce permite cuplarea lina si schimbarile de viteze fara intreruperea fluxului de putere catre roti.
Uleiul din cutia automata trebuie sa fie unul de calitate si recomandat pentru cutia automata respectiva.Daca problema nu se rezolva cu un schimb de ulei si filtru atunci nu va faceti probleme, exista piese si metode de reparat blocul hidraulic al cutiei automate.
In consecinta, smuciturile cutiei automate pot fi evitate prin schimbul uleiului la timp, iar daca totusi au reaparut cautati asistenta de calitate in domeniu si asta cat mai repede pentru a rezolva problema cat mai ieftin. Continuarea functionarii cu aceste simptome poate duce la reparatii ale cutiei automate foarte costisitoare.
Q
Convertorul De Cuplu
A  La fel ca si masiniile cu transmisie manuala,masiniile cu transmisie automata au nevoie de o metoda de a lasa motorul sa se invarta liber in timp ce rotiile masinii se invart.Masiniile cu transmisie manuala folosesc pentru aceasta sarcina ambreiajul.Masiniile cu transmisie automata folosesc convertorul de cuplu.
Un convertor de cuplu este un fel de ambreiaj/cuplaj hidraulic (cuplaj prin lichid),ceea ce permite motorului de a se invarti independent fata de transmisie.Daca motorul functioneaza la o turatie redusa,de exemplu cand masina e oprita la semafor,cuplul transmis prin convertorul de cuplu este foarte mic,deci mentinerea masinii pe loc necesita doar apasarea usoara a franei.Daca ai apasa acceleratia in timp ce masina este oprita,ar trebui sa apesi mai tare pe frana pentru a mentine masina pe loc.Acest lucru se intampla pentru ca apasand pedala de acceleratie,motorul se tureaza,astfel pompand mai mult lichid in convertorul de cuplu,astfel transmitand mai mult cuplu rotiilor masinii.
Carcasa convertorului de cuplu este conectata direct la motor prin volantul de la iesirea motorului ,astfel carcasa se invarte impreuna cu motorul, la orice turatie,chiar si in regim de relanti.Aripioarele care au rolul pompei convertorului sunt atasate de carcasa,astfel si acestea se invartesc in permanenta la turatia motorului.
Q
Angrenajul Plantar
AOrice angrenaj planetar are trei componente principale:
Roata dintata centrala(sun gear en.)
Rotiile dintate planetare mici si suportul rotiilor dintate planetare mici
Angrenajul inelar
Fiecare din aceste trei componente poate fi intrarea sau iesirea cuplului transmis,sau poate fi neutru.In functie de ce rol joaca fiecare element,din cele trei roluri enumerate mai sus,este determinat raportul de viteza de la iesirea cutiei de viteze.
Cu un singur angrenaj planetar compus,numarul rapoartelor de viteza creste la 4 rapoarte intr-o directie de rotatie si 1 in directia opusa.
Roata dintata centrala mica este actionata de catre convertorul de cuplu (transmite cuplul de la motor).Suportul rotiilor dintate va avea tendinta de a se roti in directia opusa,dar datorita unui ambreiaj de sens unic acesta nu se invarte,acest fapt facand angrenajul inelar sa se invarta.Angrenajul inelar transmite cuplul mai departe,acesta fiind iesirea cutiei de viteza. Si astfel avem viteza intaia.La prima vedere directia de rotatie de la iesire este invers decat cea de la intrare,dar nu este asa.Asta pentru ca primul set de roti dintate planetare actioneaza al doilea set,iar acestea actioneaza angrenajul inelar.Astfel,rotatia este inversata de primul set,dar este inversata la loc de catre al doilea set de roti dintate planetare.
Cand este activata viteza a doua,intrarea este tot la roata dintata centrala mica,dar angrenajul inelar este blocat de sistemul de control iar iesirea va fi la suportul rotiilor dintate.
Q
Pompa
APompa din interiorul convertorului de cuplu este o pompa centrifugala.In timp ce se invarte lichidul este indepartat inspre partea extrema a pompei,la fel cum masina de spalat indeparteaza apa in timpul centrifugarii.Lichidul este dat afara,astfel se creaza vacum,ceea ce atrage mai mult lichid in pompa.
Q
Statorul
AStatorul se situeaza chiar in centrul convertorului de cuplu.Rolul lui este de a redirectiona lichidul care se intoarce de la turbina,inainte de a lovi pompa din nou.Acest lucru creste dramatic eficienta convertorului de cuplu.Statorul are un design al paletelor sale foarte agresiv,astfel incat intoarce aproape complect directia lichidului.Un ambreiaj cu sens unic de rotatie (situat in interiorul statorului) cupleaza statorul de un arbore fix situat in cutia de viteza.Din cauza acestei configuratii statorul nu se poate invarti impreuna cu lichidul,se poate invarti doar in directia opusa,fortand lichidul sa isi schimbe directia in momentul in care loveste paletele statorului.
Q
Blocul Hidraulic
ABlocul hidraulic, in engleza Valve body, este componenta ce guverneaza intreaga functionare a cutiei de viteze automata. Aici sunt monitorizate si comandate schimbarile de treapta, aici se controleaza presiunea pe ambreiaje ce permite cuplarea lina si schimbarile de viteze fara intreruperea fluxului de putere catre roti.

P – pozitia Parcare
Rotile din fata sunt blocate. Se aplica doar cand vehicolul stationeaza si frana de mana este actionata.
R – pozitia vitezei este in Marsarier
Acest lucru realizeaza marşarier-ul in transmisie, oferind posibilitatea vehicului de a fi condus cu spatele. Pentru ca şoferul să selecteze R, ei trebuie sa ajunga la o oprire completa.
N – Neutru
Acesta decupleaza toate trenurile de viteze în termen de transport, în mod eficient deconectarea de transmisie de la roadwheels condus, astfel încât vehiculul este în măsură să se deplaseze liber în conformitate cu propria greutate, fără a forţa motrice de la motor.

D – selectie de viteze automata
Pozitie pentru conditii normale de conducere. Din viteza 1 pana la viteza superioara.
Această poziţie permite transmiterea de a se angaja întreaga gamă de trenuri de viteze disponibile înainte, şi, prin urmare, permite vehiculului să avanseze şi să accelereze.

Winter (W) – Iarna
In unele Mercedes-Benz, BMW si modele ale General Motors din Europa, un „modul de iarna” poate fi implicat in aşa fel incât viteza a doua este selectata in loc de prima viteza când se pierde tractiunea datorita alunecarii rotilor pe zăpadă sau pe gheaţă.

Nu ezita sa ne trimiti intrebarea ta!

In caz de intrebarea ta nu se regaseste mai sus , ne poti contacta pentru a iti oferii raspunsul.